Hopp til hovedinnhold

Kvalitetssystem - Regler for antrekk i praksis

Revidert februar 2014 ved ledergruppen avdeling HS. 

Formålet med arbeidsdrakten er å ha et antrekk som er hygienisk og praktisk i bruk, gir et estetisk og nøytralt inntrykk og som identifiserer deg som yrkesutøver. Studenten har ansvar for å følge prosedyren "Regler for antrekk i praksis".  Dette gjelder i øvingsavdelingen og i praksisstudier.

 Ved bruk av praksisstedets arbeidsklær/uniformer

  • Studenten skal bruke standard arbeidstøy for den enkelte institusjon/avdeling.
  • Antrekk (frakk/buksedress) skal skiftes daglig eller i samsvar med de regler som gjelder ved det enkelte praksissted
  • Strømpebukser/knestrømper/strømper i nøytral farve. Det er ikke tillatt å gå barbent.
  •  Egne arbeidssko/helsesandaler
  • Navneskilt med høgskolens logo, med fullt navn og tittel

 Ved bruk av privat tøy (på de praksissteder der sivilt tøy er tillatt.)

  • Klær skal være rene, hele og ikke utfordrende.
  • Klærne skal være i samsvar med de situasjoner og aktiviteter som brukere/pasienter  deltar i
  • Joggeantrekk tillates ikke som alminnelig antrekk. Kun dersom situasjonen tilsier det (ved fysisk aktivitet sammen med bruker/pasient)
  • Privattøy skal ikke kombineres med arbeidstøyet.
  • Vask/skift tøyet etter hver arbeidsdag (det frarådes å bruke arbeidstøyet hjemme)
  • Ved stell av pasienter benyttes frakker/stellefrakker

           

Generelle bestemmelser

  • Hår:   Skal være rent og velstelt. Langt hår må settes opp eller flettes.  Skjegg skal være kort og velstelt
  • Negler:  Skal være kortklipte og uten neglelakk. Kunstige negler tillates ikke.
  • Smykker:   Er ikke tillatt.  Dette omfatter ørepynt og piercing, fingerringer, armbånd, halssmykke og armbåndsur.
  • Sminke:      Skal være diskret og nøytral
  • Hodeplagg:    Hijab og andre religiøse/kulturelle hodeplagg kan benyttes. Det forutsettes at det skiftes til rent hodeplagg daglig. Hodeplagget skal være i en lys/nøytral farge.  

Andre forhold

  • Antrekket skal være romslig og behagelig å arbeide i.
  • Snus og tyggegummi er ikke tillatt.
  • Unngå røykelukt og parfyme, eventuelle andre sterke lukter.
  • Ta hensyn til allergi hos pasienter
  • Privat mobiltelefon tillates ikke brukt i arbeidssituasjonen.

Unntak fra bestemmelsene:

Det kan gjøres unntak fra bestemmelsene ved enkelte studiesituasjoner.

 

 
Våre partnere: