Hopp til hovedinnhold

Kvalitetssystem - Opptaksarbeid og tidsfrister

Samordna opptak (SO):

OrdinÌre studier med oppstart høstsemesteret.. Samordna opptak sender ut orientering med tidsplan.
Høgskolestyret fastsetter neste ürs opptaksprogram i desembermøte.

Desember:

  • Frist innmelding av studier som skal vĂŚre med i SO er 1. desember med rettelser 1. januar.  Registrering av disse studiene gjøres i SO-weben (https://soda.uio.no/)
  • Innrapportering av studieprogram grunnstudier med kravkode

i)        Generell studiekompetanse

ii)      Spesielle opptakskrav

  • Bestilling av søkermateriell hos SO november/desember

 Januar:

  • Klargjøre opptaksmodulen i FS medio januar (FS gir beskjed nĂĽr dette er klart)
  • Opptaksmøte for ĂĽ klargjøre behov for ekstrahjelp

 Mars:

  • Utveksling av søknadsdata mellom SO og høgskolene skjer kontinuerlig fra første søknadsfrist (1. mars for forhĂĽndsløfte, realkompetanse osv.) og fram til opptak
  • OpplĂŚring av opptaksmedarbeider

 April:

  • Kontinuerlig saksbehandling av innkomne søknadspapirer
  • Søknader om forhĂĽndsløfte mĂĽ ferdigbehandles (frist settes av SO)
  • Starte behandling av realkompetansesøknader
  • Saksbehandlerseminar

 Mai:

  • Kontinuerlig saksbehandling av innkomne søknadspapirer
  • Registrere tekst som SO skal ta med i brevet til søkerne om tilbud om studieplass (oppmøtetid og -sted)
  • Opptaksmøter realkompetanse (se avdelingenes retningslinjer for opptak pĂĽ grunnlag av realkompetanse)

 Juni:

  • Kontinuerlig saksbehandling av innkomne søknadspapirer
  • Søknader sĂŚrskilt grunnlag i opptakskomiteene
  • Innspurtseminar
  • Klargjøring av opptaksinformasjon som skal sendes ut til alle som fĂĽr tilbud
  • Registrere hvilket studieprogram og hvilke emnekombinasjon studenter ved de ulike opptaksstudieprogram skal overføres til i FS-studieprogramstudentmodul

 Juli:

  • Kontinuerlig saksbehandling av innkomne søknadspapirerfram til deadline fastsatt av SO
  • Prøveopptak (SO sender ut info og frister).  Møte med avdelingene for ĂĽ fastslĂĽ antall tilbud som skal gis.
  • Hovedopptak (ca . 20. juli).  SO offentligjør hovedopptaket ved fastsatt dato og sender ut opptaksbrev med svarfrist (ca 1. ukes frist)
  • Sende ut oppstartsinfo + giro semesteravgift til de som fĂĽr tilbud
  • Legge ut eventuelle studier pĂĽ restetorg
  • Behandling av restetorgssøknader

 August:

  • Kontinuerlig behandling av søknader til restetorg
  • Utsending av informasjon til restetorgsøkere som fĂĽr tilbud
  • Overføre studenter fra opptak til studieprogramstudent

 September:

  • Registrering av møtt pgl av betalt semesteravgift.

 Oktober:

  • Fullføring av registrering av møtt pgl av betalt semesteravgift.  Sette ikke møtt pĂĽ alle som har fĂĽtt tilbud men ikke møtt.
  • Opprette studentmapper for nye studenter som har møtt

 SO offentliggjør hovedopptaket i juli (angitt dato) og sender ut opptaksbrev med svarfrist.

 

 Lokalt opptak (LOK):

Høgskolestyret fastsetter neste ürs opptaksprogram i desembermøte.
I LOK-opptaket inngĂĽr studieprogram fastsatt av styret og som ikke inngĂĽr i SO.  Dette gjelder i hovedsak opptak til videreutdanninger og masterstudier.

Desember:

  • Opptaksstudieprogram med opptakskrav og søknadsfrister legges inn i opptaksmodul i FS
  • Søknadsweb klargjøres

 

Januar-April:

  • Saksbehandling av søkere

 Mai:

  • Fullføre saksbehandling
  • Møte med opptaksnemnder vedrørende tilbud
  • Utarbeide opptaksbrev
  • Sende ut tilbud (NB!  Forbehold om fullført bachelor for de som fullfører innenvĂŚrende semester)

 Juni-August:

  • Registrere svarslipper
  • Sende ut opptaksinfo til de som svarer ja
  • Suppleringsopptak fra ventelister
  • Registrere hvilket studieprogram og hvilke emnekombinasjon studenter ved de ulike opptaksstudieprogram skal overføres til i FS-studieprogramstudentmodul
  • Overføre søkere som har svart ja til FS-studieprogramstudent

 

  August-September:

  • Registrere møtt pĂĽ alle som betaler semesteravgift

 Oktober:

  • Fullføring av registrering av møtt pgl av betalt semesteravgift.  Sette ikke møtt pĂĽ alle som har fĂĽtt tilbud men ikke møtt.
  • Opprette studentmapper for nye studenter som har møtt