Hopp til hovedinnhold

Kvalitetssystem - Brukeradministrasjon ved HIM

Brukeradministrasjon

Med brukeradministrasjon mener vi oppretting og sletting av brukere samt vedlikehold av deres tilknytning til roller.

 

Sikring av FS-tilgang – formĂ„l og omfang

FormÄlet med prosedyren er Ä sikre at tilsattes FS-tilgang og roller til enhver tid er i samsvar med gjeldende status for tilsattes forhold til FS. Dette gjelder bÄde nÄr tilgang og roller opprettes, endres eller nÄr tilgang og roller avsluttes i FS.

 

Ansvar og myndighet

Det er avdelingene sitt ansvar Ă„ gi melding til Studiekontoret om aktuelle brukere og behov for tilgang. Det er ogsĂ„ avdelingenes ansvar Ă„ melde fra nĂ„r tilgangen skal endres/avluttes. 

Studiekontoret har ansvaret for Ă„ opprette, endre og slette brukere i FS-systemet.

 

A. Nye brukere – tilgang og rolle
Nye FS-brukere tildeles brukernavn, passord og rolle.

1. Initialer: Nye brukere fÄr samme brukernavn som ved innlogging til PC.

 

2. Passord: Nye brukere  tildeles et midlertidig passord som mĂ„ endres ved fĂžrste pĂ„logging for at FS kan tas i bruk.

 

3. Rolle: Rolle tildeles utifra funksjon/arbeidsomrÄde

 

B. Endring i rollen

Dette kan gjelde utvidelse avfor Ă„ sikre at kun aktive brukere har tilgang til FS, samt at rollene i FS er i samsvar med tilsattes

arbeideomrÄde/funksjon

C. Ikke aktive brukere – lĂ„sing/sletting av tilgang

Gjelder brukere som ikke har behov for tilgang i en periode – eller som slutter 

 

D) OppfĂžlging

Det foretas en kontroll hvert halvÄr