Hopp til hovedinnhold

Kvalitetssystem - Opptak emnestudenter

 

S√łknadsfrist

  • 1. august for h√łstsemesteret
  • 1. desember for v√•rsemesteret

Hvordan s√łke

Du s√łker elektronisk i : S√łknadsweb

Viktig √• presisere - som emnestudent f√•r du studierett i innev√¶rende √•r som er knyttet til de emner du er oppmeldt til.

  1. Har du  ikke tidligere v√¶rt student ved H√łgskolen i Molde, sender du inn kopier av vitnem√•l og attester som dokumenterer din studiekompetanse. 
  2. Er du aktiv emnestudent fra h√łstsemester, kan du benytte samme brukernavn og passord som innev√¶rende semester og melde deg opp n√•r du f√•r epost om dette.
  3. Alle emnestudter settes i status sluttet etter gjennomf√łrt v√•rsemesteret.

Emner p√• masterniv√• er normalt ikke tilgjengelig for emnestudenter.

Emner du kan velge

Hvilke emner du kan velge, vil variere fra semester til semester. F√łrst etter hovedopptaket av bachelor- og √•rsstudiene er gjennomf√łrt, vet h√łgskolen hvilke emner som er mulig √• melde seg opp til for emnestudenten.

Dette vil du bli orientert om n√•r du f√•r tilbudsbrev.  

 

Når får du svar

Behandling av s√łknader og oppmelding til enkeltemner avventes til hovedopptaket er ferdig. Alle henvendelser vil bli vurdert individuelt, og endelig avklaring vil derfor ikke foreligge f√łr etter s√łknadsfristen.

 

Studiekompetanse

For alle emner som inng√•r i grunnstudiene kreves generell studiekompetanse. For emner som inng√•r i master og videreutdanninger er kravet fullf√łrt bachelor og eventuelle spesielle opptakskrav til studiet.

S√łkere som er 25 √•r eller mer, og som ikke har generell studiekompetanse, kan be om √• f√• vurdert om de er studiekvalifisert p√• grunnlag av realkompetanse.

 

Selvaktivisering av brukerkonto

Du vil f√• anledning til √• aktivisere deg selv fra egen PC. Ved aktivering genereres brukerID og passord som gir tilgang til student pc'er, e-post, Fronter og StudenWeb . I opptaksbrev som emnestudent, vil du anvisning p√• hvordan dette gj√łres.

 

Betaling av semesteravgift

  • Frist for betaling av semesteravgift er 1. september(h√łst) og 1. februar (v√•r).
  • Du skal betale ordin√¶r semesteravgift og papir/kopiavgift. Pr. dato er det kr. 695,-. Dette gj√łres via Studentweb.
  • Semesteravgift m√• v√¶re betalt innen fristen for at status som emnestudent skal v√¶re gyldig.  Det tar ca. tre dager fra semesteravgift er betalt til betalingen er registrert i h√łgskolens studentsystem.
  • Dersom semesteravgift ikke er betalt innen fristen, vil du ikke kunne g√• opp til eksamen, og du vil bli satt som sluttet. 

 

N√•r du har selvaktivert deg og betalt semesteravgift, kan du melde deg p√• til vurdering/eksamen og undervisning i studentweb.  Siste frist for oppmeldinger til eksamen/vurdering i v√•rsemesteret er 1.februar og 1 september h√łstsemesteret.

Dagen etter at du er oppmeldt til eksamen og undervisning, vil du få tilgang til vårt e-læringsportal Fronter. Du logger deg på fronter med samme brukernavn og passord som du får tildelt ved selvaktiveringa nevnt ovenfor.

 

Emnepåmelding

Du melder deg p√• emnep√•melding innen fristen i funksjon Emner/emnep√•melding i  StudentWeb. Husk √• trykke lagre etter registrering!  hUSK- f√łr du kan foreta emnep√•melding, m√• du ha betalt semesteravgift . 

Som emnestudent er du selv ansvarlig for å sjekke eksamensdatoer, slik at eksamenskollisjon unngås.

 

Fronter

Tilgang til emner i Fronter krever at du er oppmeldt i studentweb.  Det er viktig at du gj√łr emnep√•meldingen  i starten av semesteret. Normalt f√•r du  tilgang til p√•meldte kurs i Fronter dagen etter emnep√•melding.

Veiledningen Fronter HiMolde på 1-2-3 finner du på innloggingssiden eller den kan fås ved studentservice

 

Deltakelse på forelesninger

De som √łnsker √• f√łlge undervisning som emnestudenter m√• logge seg inn p√• studieh√•ndboka (ligger under hurtigmenyen) for √• f√• informasjon om hvilke forelesninger som er √•pne og om det stilles s√¶rskilte tilleggskrav for √• kunne delta arbeidskrav, framm√łteplikt, oppgaver, gruppearbeid osv.).

Forelesningene på grunnstudiene er i utgangspunktet åpne for alle interesserte. Undervisningssekvenser som inkluderer gruppevirksomhet, prosessbasert læring, mappeevalueringer, praksisopplæring, spesielle arbeidskrav osv.

Alle fag ved profesjonsutdanningen er lukket.

 

Rett til å gå opp til eksamen

I f√łlge lov om universiteter og h√łgskoler (¬ß3-10) har alle som oppfyller de generelle, og eventuelt spesielle, opptakskrav og andre krav for √• g√• opp til eksamen, rett til √• g√• opp til eksamen.  Dette gjelder ogs√• studenter som ikke er opptatt ved emnet eller  studiet. Oppmelding til emner kan likevel nektes dersom kandidaten ikke har oppfylt n√łdvendige arbeidskrav som nevnt under de enkelte kurs. Se beskrivelsen av emner/kurs  i studieh√•ndboken http://www.himolde.no (hurtigmeny/studieh√•ndbok)

 

Studentkort

For å kunne gå opp til eksamen må du forevise aktivt studentkort. Dette vi si at studenkortet skal være utstedt av Him med bilde og semestermerke som viser at du har betalt semesteravgift for aktuelt semester.

Sp√łrsm√•l rettes til studentservice@himolde.no

 

Eksamen skal avlegges ved H√łgskolen i Molde (nb! unntak er emnestudenter som tar eksamen i regi av Studiesenter.no)

Emnep√•meldingen gir automatisk tilgang til viktig informasjon om det enkelte fag i Fronter (e-l√¶ringssystemet ved HiM). Veiledningen Studentweb p√• 1-2-3 finner du p√• innloggingssiden eller den kan f√•s ved Studentservice

 

Studiehåndboka

Studieh√•ndboka og H√łgskolens web-sider gir viktig informasjon om studiene, time- og eksamensplan, lover og regler ved skolen osv.  I tillegg ligger lenke til studieh√•ndb√łker for tidligere studie√•r.

Du m√• selv s√łrge for √• sette deg inn i n√łdvendig informasjon og bruk av HIMs informasjonskanaler